Apr 18, 2011

Perkara yang selalu kita abaikan.. Tamakninah dalam solat...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Assalamualaikum ya pembaca nota ini... =))

Berdoalah kita agar diterangkan hati dan diberi hidayah darpada Allah setelah membaca artikel ini..

Situasi:

"Ui.. lajunya dia sembahyang pok.. teda tamakninahnya.. kick eh.."
"Itu sembahyang patuk ayam tu pok.."



Slalukan kita lihat.. dan kadang2 mengalami situasi begitu.. apalgi kalo kita maw cpt2 nak buat sesuatu atau pg ke sesuatu tempat.. ataupun.. kita terlewat nak solat.. nah sudah... Laju bha solat kita nak.. kalah2 ayam patuk padi.. =)).. 

Ada satu hadis nabi yang mengatakan tentang orng yg mengabaikan tamakninah ini.. Org yang tidak mengmbil tamakninah ini seperti orng yang mencuri dalam sembahyang. Di dalam satu hadith Rasullullah daripada Abu Qatadah r.a bahawa Rasullah telah bersabda:

Seburuk-buruk manusia yang mencuri ialah yang mencuri dari solatnya. Para sahabat lalu bertanya: " Wahai Rasulullah : Bagaimana seseorang itu mencuri dari solatnya?. Rasulullah menjawab: Orang yang tidak menyempurnkan rukuknya dan sujudnya."

Solat yang khusuk dan diterima oleh Allah.. adalah solat yang disertakan tamakninah.. tamakninah itu ada dlm rukun solat kita.. mari kita refresh rukun solat kita.. mungkin ada antara kita yg lupa tentg rukun solat.. takpa.. m2g fitrahnya manusia mudah lupa.. Oleh itu.. kita perlu saling ingat mengingati antara satu sama lain...

Seperti dalam Surah Asr: (terjemahan melalui tafsir Al Quran Darul Iman)
  1. Demi masa.
  2. Sungguh manusia berada dalam kerugian.
  3. Kecuali orang2 yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.
Rukun solat.
  1. BERDIRI BETUL.
  2. NIAT.
  3. TAKBIRATUL IHRAM.
  4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH.
  5. RUKUK DENGAN TAMAKNINAH.
  6. IKTIDAL DENGAN TAMAKNKNAH.
  7. SUJUD DENGAN TAMAKNINAH
  8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD DENGAN TAMAKNINAH.
  9. DUDUK BAGI TAHAIYAT AKHIR.
  10. MEMBACA TAHAIYAT AKHIR.
  11. MEMBACA SELAWAT.
  12. MEMBERI SALAM.
  13. TERTIB.
Nampakkan?? Ada tamakninah di antara rukun yg ke 5 hingga ke 8.

Terus kepada perkongsian ini,  iaitu tamakninah.. Ya pernah dgrkan tntng tamakninah??
Apa itu Tamakninah??

Pengenalan Tamakninah.
Tamakninah adalah sebahagian daripada rukun solat yang sering diabaikan. Kesannya, ramai yang tidak sedar bahawa solatnya TIDAK SAH. Oleh itu, sia2 saja kalau kita solat langsung tak sah dan tak di terima Allah.. 

Definisi Tamakninah.
  • Menurut bahasa arab, perkataan takmaninah berasal daripada اطمأن : أي سكن وثبت واستقر. iaitu bermaksud tenang dan tetap.
  • Menurut dalam bahasa mudah bererti bertenang.

Analogi.
Ibarat kita memandu sebuah kenderaan, waktu dipersimpngan.. kita hentikan kereta sepenuhnya untuk berehat sebelum bergerak semula. Selagi kenderaan itu masih bergerak, tidaklah dikira sebagai tamakninah.

Saya akan berkongsi tentang penerangan dimana WAJIB kita tamakninah dalam solat.

Antara rukun yang WAJIB disertakan Tamakninah.

Rukuk.
Penerangan: Sewaktu kedudukan tulang belakang sudah sama rata dan kedua-dua belah tangan memegang kepala lutut, hentikan pergerakan seketika. Itulah kadar TAMAKNINAH. Kebiasaanya kita akan membaca 'subhanabarabbiyal azimi wabihamdih'..

Iktidal (Bangun daripada sujud).
Penerangan: Pergerakan daripada rukuk terus menegak dan meluruskan semula tulang belakang seperti berdiri sebelum ini. Sempurna berdiri sebentar itulah kadar TAMAKNINAH.

Sujud.
Penerangan: Sewaktu semua anggota sujud yang tujuh (dua tangan, dua lutut, dua kaki dan satu dahi) mencecah lantai, hentikan sebarang gerakan seketika. Itulah kadar TAMAKNINAH.

Duduk antara dua dua sujud.
Penerangan: Sewaktu duduk sambil membaca doanya, tidak harus bergerak anggota kasar. Itulah kadar TAMAKNINAH.

Dapat tak.. di mna yg kita perlu tamakninah?? Sekarang kita beralih dmana pula tempt yg slalu kita abaikan tamakninah ini.

Tempat yang sering diabaikan Tamakninah.

Iktidal.
Ini adalah rukun yg slalu/sering/sangat/kebiasaan kita tertinggal tamakninah... Belum sempat tulang blakangnya lurus 180 darjah.. Kita sudah turun terus untuk sujud. Solat ini TIDAK SAH kerana tiada Tamakninah..

Rukuk.
Belum sempat tulang blakangnya bongkok 90 darjah.. Kita sudah terus berdiri untuk iktidal. Solat ini TIDAK SAH kerana tiada Tamakninah..

Sujud.
Waktu sujud kedua-dua kakinya bergerak-gerak dan ada yang mengangkatnya (tdk mencecah jari kaki ke lantai). Sujud dalam keadaan ini tidak sempurna kerana tiada tamakninah.. Solat ini TIDAK SAH kerana tiada Tamakninah.. Kita perlu menyentuh semua anggota tujuh dilantai baru bangun daripada sujud. 

Duduk antara dua sujud.
Selepas bgun dr sujud.. kta ada bc 'rabbil firli....' kan?? tak sempat tulang blakang tegak.. kita dah trus sujud.. Solat ini TIDAK SAH kerana tiada Tamakninah.. Kita perlu duduk sebentar sebelum sujud seterusnya.. Tegakkan tulang blakang kita dahulu.. bru sujud.. Tamakninahnya berlaku ketika tulang blakang sudah tegak lurus...

*Waktu bangun dari sujud kedua, ketika hendak berdiri tegak ke rakaat seterusnya.. Tidak ada tamakninah.. Tetapi disunatkan duduk sebentar yang diberi nama duduk istirehat.. =))

Namun.. apa yg berlaku??
  • Kebiasaanya.. kesalahan tamakninah yg plg ketara ialah ketika kita iktidal.. sangat slalu..
  • Perkara ini lagi rancak berlaku apabila kita solat berjemaah untuk solat terawih.. Semua pergerakan laju sbb nak cepat habis..

Kesimpulannya..
  1. Janganlah solat terlalu laju sehingga mngabaikan tamakninah..
  2. Berhentilah sebentar.. ambil masa bdn untuk rasa bertenang dan stabil bru kita ke rukun yg seterusnya.. Analoginya.. cuba kita wat kerja tanpa henti.. jalan ke sana.. jalan kemari.. lari sana.. lari sini.. tak penat ka??
  3. Org yang takda tamakninah ne adalah orng yang suka mencuri dalam solat.. Bersabarlah ketika bersolat ya.. =))
  4. Ikutilah cara nabi bersolat.. =))
  5. Solat yng sempurna dan khusyuk dapt mencegah kta melakukan kemungkaran, mengubati hati yang kotor, melahirkan rasa tawadhuk kepada Allah, menjadi kita seseorang yg sabar dan mengamalkan sifat mahmudah.. dan mencapai objektif kita untuk menjadi seorang yg soleh dan solehah di dunia dan akhirt..
  6. Capaikanlah khusuk dalam solat.. Itulah anugerah yg plg tinggi yg kita peroleh setelah kita solat.. Kita bersolat bukan nak bersenam shj.. tp kita solat untuk roh dan jiwa kita sekali.. roh dan jiwa kita pun nak 'exercise' jga.. jgn dilupa itu yah.. =))
Semoga perkongsian ini membantu rakan2 untuk menambahbaik cara kita bersolat.. Sebarkanlah pada rakan2 lain yg tidak tahu atau kurang memahami tntg solat... Jika ada tersalah info atau kata.. Minta maaf dan tegur aja melalui komen kat bwh ne.. Maaflah.. bahasanya kurang standard.. hasil karangan sendiri.. supaya org boleh bc secara santai.. Tq rakan2 skalian.. =))

Alhamdulillah.. anda telah selesai membaca artikel ini.. Sya doakan semoga anda berjaya di dunia dan akhirat.. =))

Wallahualam..

Sumber rujukan:
  1. Abdul Baqi Shabran,Buku 7 petua meningkatkan kualiti solat anda.
  2. Info Solat : Tamakninah, Majalah Solusi isu 22 : Doa Mustajab atau Terhijab?
  3. Dato' Ismail Kamus & Mohd Azrul Ab. hamid, Indahnya Hidup Bersyariat.
  4. http://www.pislam.edu.my/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=60%3Aseburuk-buruk-kecurian-meninggalkan-tamakninah-dalam-solat&catid=49%3Abicara-agama&Itemid=40
  5. http://www.e-zakat.com.my/baru/ibadah/rukunsolat.asp

5 comments:

  1. apa agaknya yang mengejar yaa~~ haha!

    ReplyDelete
  2. perbetulkanlah slt kita.... "betulkan yg biasa dan biasakan yg betul....(^_~)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Terima kasih kerana berkongsi maklumat yg berguna ini. Ingin berkongsi maklumat ini bersama rakan2 saya. Insyallah.

    ReplyDelete

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat