Jun 3, 2011

Membazir ketika berwuduk..


Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melewati Saad yang sedang berwudhu, lalu Baginda SAW bertanya:
"Mengapa engkau berlebih-lebihan seperti ini wahai Saad?"
Saad bertanya:
"Apakah di dalam wudhu juga ada istilah berlebih-lebihan?"
Baginda SAW menjawab:
"Benar, sekalipun engkau berada di sungai yang mengalir."
~Riwayat Ahmad~

Ulasan Hadis: 
  • Melalui hadis ini, jelas kepada kita bahawa Rasulullah SAW melarang daripada melakukan pembaziran ketika berwuduk. Bagaimana pembaziran yang dimaksudkan di dalam berwuduk?
  • Kebanyakan daripada kita selalu buka pili laju2 ketika ambil wuduk, sehingga basah pakaian, sepatutnya kita hendaklah mengelakkan pembaziran. Buka air perlahan ketika mengambil wuduk dan insyaALLAH boleh sempurna. Jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan!

  • Sebenarnya kerana kejahilan, kita tidak rasa kita sedang melakukan dosa. Dosa membazir, ALLAH sudah menyatakan dalam Al-Quran. Membazir itu saudara syaitan. Hamba ALLAH yang membazir termasuk melakukan dosa kerana membazir dan ia sudah pasti menjejaskan tumpuan dan khusyuk ketika solat. Kerana solat yang khusyuk itu bermula daripada keadaan wuduk yang dilakukan dengan baik.

  • Wuduk sebenarnya untuk membersihkan rohani serta jasmani tetapi jika ketika membersih dalam masa yang sama 'mengotorkan' dengan amalan pembaziran dibimbangi akan mengganggu kualiti solat. Kemungkinan antara penyebab kita solat tetapi masih lagi tidak berubah kepada kebaikan adalah kerana perbuatan membazir ini.
  • Sebagaimana yang kita sedia maklum Islam melarang keras umatnya mengamalkan cara hidup membazir dalam semua urusan yang berkaitan dengan penggunaan air, perbelanjaan harta, pengurusan masa dan penggunaan tenaga. Perbuatan membazir adalah tabiat buruk manusia yang sering terjadi apabila mereka dikurniakan rezeki atau nikmat yang banyak
  • Secara tidak langsung kita telah menggunakan rezeki yang datang daripada ALLAH SWT ini secara tidak wajar dan bukan pada tempat yang sepatutnya. 

  • Justeru, kita hendaklah memerhatikan setiap perbuatan kita, jangan sampai perkara pahala bertukar menjadi haram disebabkan kelalaian kita terhadap urusan agama.

Selamat beramal.. =)
Wallahualam..



1 comment:

  1. Membazir air dalam wudhu (dan juga dalam hal2 lain)ini dah memang menjadi lumrah masyarakat Malaysia. Dibukanya pair air sebesar mungkin kemudian ditadah air tersebut di tapak tangannya. Sebelum menyapu air tadahan tersebut ke mukanya dibuang dulu setengah air tadahan tersebut.
    Selalunya kalau ada orang yang membuka paip air besar-besar di sebelah, saya akan mengecilkan aliran paip mereka. Lebih baik mereka terasa sendiri kerana itu lebih memberi kesedaran dan pengajaran.

    ReplyDelete

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat