Mar 19, 2012

Tips Sihat GAya Rasulullah ....(part 3)

Kopi Baik Atau Buruk untuk Kesihatan kita?
 

Kopi adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih panggang, biasanya dipanggil biji kopi, bagi tumbuhan kopi. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripada minuman paling disukai itu di seluruh dunia. Meminum kopi adalah kenikmatan yang sukar diganti. Malangnya kopi dapat menyebabkan Osteoporosis. 
 
Osteoporosis adalah kondisi yang dikarakteristikan oleh kehilangan dari kepadatan tulang yang normal, berakibat pada tulang yang mudah patah. 

Osteoporosis menjurus secara harafiah pada tulang yang keropos secara abnormal yang lebih dapat dimampatkan seperti sepon, daripada padat seperti batu bata. Penyakit dari kerangka ini melemahkan tulang yang menyebabkan peningkatan risiko untuk patah tulang-tulang (bone fracture). 
 
 

Bagi mencegah ini berlaku, tambah susu ataupun kacang walnut ke dalam kopi. Ini kerana kedua-dua bahan itu akan mengandungi kalsium yang membantu mencegah Osteoporosis. Mereka yang menghidap darah tinggi, gangguan, pembuluh darah, gangguan saraf dan otak, penyakit irama jantung mahupun penyakit jantung koronari dan sakit buah pinggang  dinasihatkan tidak meminum kopi.
 

" Mencegah lebih baik dari mengubati"
IKLAN 2012

No comments:

Post a Comment

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat