Nov 26, 2009

Raye Aji


Assalamualaikum..

Raye aji..? Apa itu..?

Ok laa.. Orang Sabah bilang, "Hari Raya Haji" bah itu.. Hari Raya Aid-Al-Adha..


Warga Surau Nurul Yaqin dengan penuh kasih sayangnya mengucapkan Salam Aidil Adha kepada anda semua, saudara - saudari muslimin dan muslimat.

Jangan lupa, adalah amat dituntut untuk bertakbir pada setiap hari pertama, kedua dan ketiga hari raya Aidil Adha ini. Ia adalah suatu sunnah Rasulullah S.A.W.

Berkorbanlah kita pada setiap masa dengan segenap kemampuan dan kelebihan yang kita miliki demi Allah yang Maha Sempurna. Ya, memang benar Allah tak perlukan apa - apa dari kita, lembu - lembi dan unta - unti yang kita korbankan itu bukan untuk "dipersembahkan" kepada Allah sebagaimana para musyrikin mempersembahkan pelbagai jenis korban untuk sembahan mereka. Islam amat suci dari kesyirikan itu.

Apa yang kita harus faham ialah, pengorbanan kita demi redha Allah harus hingga ke tahap sanggup menumpahkan darah. "Eh, gila, patutlah ramai pengganas Muslim..?".. Haa.. Jangan silap.. Agama Islam itu amat tinggi kemuliaannya, dan tiada apa yg lebih mulia daripadanya kecuali Allah..

Apabila maruah agama Islam atau kaum muslim dicerobohi dan diganggu, harusnya kita pertahankan walaupun terpaksa mengorbankan nyawa sendiri. Apabila umat Islam di Palestin, selatan Thai, selatan Filipina dibantai teruk oleh mereka yang tidak beriman, kita TIDAK PATUT BERDIAM DIRI terutamanya golongan yang mengetuai sesebuah kelompok umat Islam.

Kita mesti menyatakan tentangan yang tegas, sama ada dengan jalan diplomasi mahupun militari agar pencabulan itu terhenti. Bila kita tahu berlakunya kes murtad, jangan berdiam diri, korbankan harta, diri, dan apa jua yang patut demi mengembalikan maruah Islam. ALLAHUAKBAR! Allah Maha Besar.

"Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki". 
 - Surah Ali 'Imraan ayat 169

"Labbaikallahumma Labbaik.. Labbaika Laa Syariika Laka Labbaik.. Innal Hamda wanni'mata laka wal-Mulk, La Syariika lak..!!".. lafaz talbiah yang membangkitkan kerinduan kepada Makkah dan Madinah yang tercinta..


No comments:

Post a Comment

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat