Apr 9, 2010

GHURUR


"Bila Derhaka Dalam Taat"

Ghurur ialah tipudaya yg berasal daripada perkataan 'Ghaara' iaitu terpedaya. Menurut kamus al-Marbawi, selain makksud tipu daya . Ghurur juga diertikan dengan maksud syaitan dan segala yang sia-sia. Orang yang terkena penyakit Ghurur ini selalunya lupa bahawa disebalik ketaatan yang ditunjukkan dengan amalan zahir tersembunyi sifat derhaka atau dalam maksud lain "derhaka dalam taat"

Derhaka dalam taat ialah orang yang tidak sedar dirinya melakukan amalan yang pada zahirnya baik, padahal ia dibenci dan dimurkai Allah kerana terselit niat dan perasaan yang tidak ikhlas, riak, ujub, sombong, mengharapkan ganjaran dunia, dibalas pujian kerana mencari pengaruh lain.Berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Ma'un, orang yang riak juga dianggap Allah sebagai penipu dalam mengamalkan perintah Allah.

Dua golongan orang yang dianggap derhaka dalam taat ialah:

1. Amal yang tidak sempurna Orang yang mengamalkan syariat lahir dan batin tetapi kedua-duanya tidak sempurna kerana masih terlibat dengan dosa dan maksiat sama ada maksiat zahir atau batin. Contohnya melakukan semua perintah fardu dan yang terkandung dalam fadhail a'mal(solat sunat, tahajjud, baca al-quran) berhati lembut, pemurah tetapi masih juga dalam kehidupannya terlibat dengan riba, dedah aurat, pergaulan bebas, mengumpat, fitnah orang, sombong, mncerca dan cinta dunia. 2. Cuai dengan amalan batin Golongan ini banyak mengerjakan amalan-amalan zahir tetapi cuai dalam mengerjakan amalan batin. Orang ini kelihatan pada zahirnya sempurna, baik, tetapi hati penuh dengan hasad dengki, bakhil, ujub, riak, sombong, cinta dunia dan mementingkan diri. Selain itu juga, dia suka memperlekehkan kepada orang yang kurang ibadah kerana menganggap dirinya lebih hebat. dia juga berasa tenang dan senang dengan ibadahnya serta yakin akan selamat di akhirat.






No comments:

Post a Comment

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat