Feb 28, 2010

Bulan Penghayatan Kelahiran Rasulullah

مولد الرسول

Jawatankuasa Surau Nurul Yaqin(JSNY) dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Islam dan Moral IPG Kampus Kent telah menganjurkan Program Sambutan Maulidurrasul sepanjang bulan ini yang bermula pada awal bulan Februari 2010. Pelbagai aktiviti yang telah diadakan oleh JSNY bagi menghayati bulan kelahiran Rasulullah. Objektif utama program ini dianjurkan adalah memupuk rasa cinta kepada Rasulullah dan mengagungkan hari kebesaran Islam serta menghayati sirah Rasulullah membina Tamadun Islam.

Antara aktiviti yang telah dianjurkan oleh JSNY adalah kuliah Maghrib setiap minggu iaitu hari Selasa dan Rabu. Kuliah Maghrib hari Selasa dikendalikan oleh Ustaz Rusydi Abdul Majid manakala hari Rabu pula Ustaz Zakiamin Bin haji Harun.

Kuliah Maghrib

Ustaz Zakiamin Bin Haji Harun

Ustaz Rusydi Abdul Majid



Forum Penghayatan Bulan Kelahiran Rasulullah

Pada 24 Februari 2010,JSNY telah mengadakan Forum Panghayatan Bulan Kelahiran Rasulullah bertempat di Surau Nurul Yaqin IPG Kampus Kent selepas solat Isyak berjemaah. Tema forum ialah Keunggulan Ilmu Teras Kegemilangan Ummah.

Forum tersebut dipengerusikan oleh Mohd Afiq Bin Johari, manakala ahli panelnya terdiri daripada Ustaz Abdul Satar Bin Mohamad, pensyarah Bahasa Arab IPG kampus Kent, Ustaz Mohd Shahir Bin Ismail, pensyarah Bahasa Arab IPGM Gaya dan Ustaz Abdul Hakim, guru Bahasa Arab SMKAM Tun Said.


Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW


Perarakan Maulidurrasul

Selain itu, perarakan Maulidurrasul juga diadakan pada 26 Februari bersamaan dengan 12 Rabiulawal 1431H. Guru-guru pelatih juga berselawat sambil berrak menuju ke Dewan Hone IPG Kampus Kent.






Majlis Penutupan Sambutan Maulidurrasul

Selepas itu, Majlis Penutupan sempena Penghayatan Bulan Kelahiran Rasulullah diadakan di Dewan Hone IPG Kampus Kent.



Ucapan Ketua Jabatan JAPIM
Ustaz Harun Bin Haji Sarail


Bacaan Al-Quran oleh Qari jemputan


Kumpulan Nasyid Kent membuat persembahan


Persembahan sajak oleh Izyan Shafinaz





Penyampaian hadiah bagi pemenang kuiz silang kata dan mencipta sajak



Penyampaian cenderahati kepada Naib Pengarah IPG Kampus Kent

Lajnah Dakwah dan Tarbiah JSNY

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Segala yang baik datang dari اللهdan segala yang kurang dari kami . :)


1 comment:

Syukran Jazilan Sahabat! Semoga perkongsian memberikan info yang bermanfaat kepada anda! Semoga Rahmat Allah Senantiasa Bersama Anda! Insyaallah!

Terhangat